Thursday, 24 November 2011

oh ibu....ku....ampukan dosa-dosaku...

suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.apabila membaca suart ini  

 



Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,

 

hargai lah ibu kita sementara mereka masih ada...gembirkan mereka,bahagikan merek.

dan yang paling penting jangan sakitkan hati mereka..tanpa mereka siapa lah kita di dunia ini.

Thursday, 17 November 2011

Harimau Muda tunjuk kejaguhan


JAKARTA – Panas, dramatik dan penuh mendebarkan!
Itu yang berlaku di Stadium Gelora Bung Karno malam tadi yang menyaksikan Harimau Muda berjaya membenam ego Indonesia hasil kemenangan 1-0 pada aksi terakhir Kumpulan A temasya Sukan SEA 2011.
Kemenangan tersebut menyaksikan Harimau Muda mara ke saingan separuh akhir apabila mengungguli Kumpulan A dengan mengumpul sepuluh mata – satu mata di hadapan Indonesia yang turut menempatkan diri dalam kelompok empat pasukan terbaik pada temasya kali ini.
Namun yang paling mencuri tumpuan pada aksi malam tadi ialah apabila jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee diarahkan meninggalkan bangku simpanan pemain pada minit ke-68 selepas beliau didakwa mempertikaikan keputusan pengadil perlawanan, Fahad Alkassar dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE).
Tampil di hadapan hampir 100,000 penyokong fanatik Indonesia, Kim Swee menurunkan kesebelasan terbaiknya dengan Mahali Jasuli, Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Asraruddin Putra Omar terus diberi kepercayaan berada di benteng pertahanan, manakala Khairul Fahmi Che Mat kekal menjaga gawang Harimau Muda.
Bahagian tengah pula dijana kapten Baddrol Bakhtiar sambil dibantu empat pemain – Mohd. Irfan Fazail, Mohd. Fandi Othman, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria, Muhd. Nazmi Faiz Mansor sementara Izzaq Faris Ramlan bergerak solo di jentera serangan.
Sang Garuda Muda pula tidak menurunkan beberapa tonggak utamanya dalam kesebelasan utama seperti penggempur berbisa, Patrich Wanggai dan Octovianus Maniani.
Seawal minit keempat, Baddrol terlebih dahulu menguji benteng Sang Garuda Muda yang diterajui penjaga gol, Andritany Ardhiyasa. Bagaimanapun, rembatan Baddrol dari luar kotak penalti berjaya dinafikan Andritany.
Ketika perlawanan baru memasuki minit ke-14, pemain sayap lincah, Wan Zaharul Nizam terpaksa dikeluarkan ekoran kecederaan dan tempatnya digantikan oleh Syahrul Azwari Ibrahim.
Baru tiga minit berada di tengah padang, Syahrul mula menunjukkan bisanya apabila berjaya merobek gawang Indonesia menerusi satu serangan balas pada minit ke-17.
Gol tersebut ternyata menyemarakkan barisan Harimau Muda menggempur kubu tuan rumah. Pada minit ke-22, pemain tengah, Muhd. Nazmi Faiz Mansor berpeluang menguji benteng Indonesia, namun percubaannya gagal menghasilkan gol.
Dengan sesekali Indonesia mengacah kubu Harimau Muda, Baddrol dan rakan-rakan sepasukannya jelas sekali berjaya menyerap tekanan dengan terus melancarkan beberapa serangan ke gawang Indonesia. Namun, tiada sebarang tambahan gol dicipta kedua-dua pasukan.
Pada minit ke-56, Izzaq dilayangkan kad kuning selepas mengasari Andritany dalam kawasan penalti. Dua minit kemudian, Kim Swee membuat pertukaran dengan memasukkan pemain tengah, K. Gurusamy dan digantikan dengan Irfan.
Biarpun beberapa percubaan dihasilkan kedua-dua pasukan, namun tiada gol dijelmakan sehingga wisel penamat ditiup oleh Fahad.
Dengan kemenangan itu, Harimau Muda akan membuat perhitungan dengan naib juara Kumpulan B, Myanmar, manakala Indonesia berdepan juara Kumpulan B, Vietnam pada aksi separuh akhir esok (19 November).
Dalam pada itu Kim Swee ketika ditemui berkata, dia gembira dengan karaktor yang ditunjukkan skuad muda negara pada perlawanan tersebut.
“Mereka bukan sahaja berdepan dengan pemain Indonesia tetapi juga ribuan penyokong fanatik tuan rumah. Kemenangan ini tidak bermakna jika kita gagal mempertahankan pingat emas yang dimenangai pada Sukan SEA 2009 di Laos,” katanya.


  dari sumber berita kosmo 


 kita sebagai rakyat malaysia perlu yakin dengan pasukan malaysia dapat mempertahankan emas....

Sunday, 13 November 2011

jodoh?


Kita mampu merancang tapi hanya  tuhan yang menentukan.walapun apaun yang terjadi kita harus bersyukur,hukum dunia.lelaki untuk perempun,perempuan untuk lelaki..itu sudah di wajibkan.kita sebagai hambah di dunia ini harus menerima hakikat bahawa setiap perhubunga antara lelaki dan permpuan tidak semestinya akan kekal sampai ke atas pelamin.bagai mana juga kita berusaha dan berdoa.kalau bukan jodoh,jawapannya tetap sama .akan berpisah jua.lumara persahabatan.kalau ada perjumpan pasti ada perpiasan..jodoh kita telah ditentukan oleh nya.Cuma kita berusah dan berdoa untuk mencari jodoh.kita mesti yakin bahwa setiap manusia di dunia ini mesti ada jodoh..jodoh ini  terbahagi kepada 3 jenis.pertama jodoh dari syaitan.sebagai contoh kamu berkanalan dengan seorang perempuan dan kamu telah membuat maksiat  dengan nya dan terus berkahwin,jodoh ini di kategori jodoh dari syaitan.kedua jodoh dari jin.kamu telah berknalan dengan sesorang perempuan dan melamar dia.dia menolok lamaran kamu dan kamu telah bomokan dia supaya dia suka dengan kamu.jodoh ini boleh di kategori jodoh dari jin.da yang terakhir jodoh dari ALLAH.kamu telah berkenalan dengan sesorang perempuan dan melamarnya dan dia menerima lamaran kamu.jodoh ini dari ALLAH…sesungguhnya kita mampu merancang hanya ALLAH menentukanya...

Thursday, 10 November 2011

Kurang publisiti tapi laku

Kurang publisiti tapi laku



GAGAL sekali tidak bermakna akan gagal untuk selama-lamanya. Itulah prinsip yang dipegang oleh pemilik nama Hazama Ahmad Azmi atau lebih dikenali Hazama AF 9 dalam meniti perjalanan kariernya sebagai anak seni.
Setelah gagal dalam percubaan pertamanya untuk mencipta nama menerusi rancangan realiti Akademi Fantasia (AF) semasa musim keempat, akhirnya kejayaan telah diraih oleh Hazama lima musim selepas itu.
Lebih manis lagi buat penyanyi berkenaan, dia merupakan juara terakhir untuk rancangan tersebut apabila pihak Astro mengambil keputusan untuk menamatkan terus rancangan yang mendapat sambutan hangat penonton serta melahirkan bakat-bakat baharu dalam bidang seni suara.
Bagaimanapun, sebelum menyertai AF tentu ramai yang sudah tahu mengenai Hazama yang pernah menjalinkan kolaborasi bersama kumpulan Meet Uncle Hussein (MUH) untuk mengadakan persembahan bersama mereka.
HAZAMA mengaku dia suka untuk mempunyai band sendiri berbanding menjadi penyanyi solo.


Ditanya mengenai statusnya sekarang bersama MUH setelah mula bergandingan pada tahun 2009, penyanyi berkenaan memberitahu bahawa dia sebenarnya tidak pernah menjadi vokalis tetap untuk kumpulan tersebut.
“Apa yang boleh saya beritahu sepanjang dua tahun bersama mereka, memang status saya adalah sebagai vokalis sementara untuk MUH. Ketika mula-mula mereka memberi tawaran dahulu, saya telah diberitahu tentang status saya itu.
“Lagipun saya sendiri tidak kisah sangat tentang perkara tersebut. Selain tampil membuat persembahan bersama, kerjasama antara saya dan mereka juga adalah berdasarkan kepada projek khas," jelasnya ketika ditemui pada majlis pelancaran muzik video berjudul Simetri baru-baru ini.
Berkenaan dengan projek khas bersama MUH, Hazama menjelaskan mereka sudah bekerjasama menghasilkan dua buah single yang berjudul Ya Habibi Ali Baba dan yang terbaharu menerusi lagu berjudul Pokok.
Biarpun kerjasama di antara dia dan MUH sudah agak lama terjalin, namun penyanyi berkenaan mengakui sehingga kini dia memang tidak pernah ditawarkan untuk menjadi vokalis tetap kumpulan tersebut.
“Memang saya tidak kisah sangat kerana kerjaya saya sebagai penyanyi solo sudah pun bermula. Namun, terus terang saya katakan yang sebenarnya jiwa saya lebih terarah untuk menyanyi dengan band.
“Bukan saya tidak gemar atau kurang selesa menyanyi secara solo, tetapi saya lebih mendapat kepuasan kalau menyanyi bersama band dan itulah yang saya dapat rasakan semasa mengadakan persembahan bersama MUH,” jelasnya.
Menurutnya lagi, dia telah memasang impian untuk membentuk sebuah band dan perkara tersebut telahpun dinyatakan kepada pihak pengurusannya iaitu Astro Entertainment Sdn. Bhd. (AESB).
Ujarnya, buat masa ini dia akan memberi sepenuh tumpuan dan komitmen terhadap kerjaya solonya terlebih dahulu memandangkan jadual kerjaya seninya sekarang yang agak padat.
“Perkara ini sudah saya nyatakan kepada pihak pengurusan dan ternyata memang mereka agak berminat memandangkan masih belum ada lagi sebuah band yang bernaung di bawah pengurusan AESB,” ujarnya.

IMPIAN Hazama (kiri) untuk berkolaborasi dengan Amy Search tercapai apabila mereka berduet untuk lagu Simetri.


Jadual padat
Berbanding dengan kebanyakan bekas juara AF yang lain sebelum ini, Hazama dilihat antara juara realiti rancangan tersebut yang kurang menyerlah dan seolah-olah perjalanan kariernya bergerak agak perlahan.
Namun begitu, penyanyi berkenaan memberitahu sejak menamatkan saingan dengan merangkul gelaran juara AF 9 pada bulan Jun lalu, jadual hariannya sebagai anak seni memang agak padat.
“Mungkin orang jarang melihat kemunculan saya sama ada di media cetak atau elektronik sehingga membuat tanggapan perjalanan karier seni saya seperti tidak berkembang berbanding juara-juara AF sebelum ini.
“Sedangkan jadual seni saya boleh dikatakan agak padat, cuma saya banyak terbabit dengan kerja-kerja di dalam studio seperti rakaman dan lebih gemar tampil di media kalau saya ada menghasilkan produk terkini seperti pembikinan muzik video Simetri ini,” jelasnya.
Ujarnya, dalam tempoh lima bulan selepas berakhirnya AF dia sebenarnya banyak terbabit dengan pelbagai acara di merata tempat di seluruh negara, tetapi acara yang tidak mendapat publisiti media.
Luah Hazama: “Secara jujurnya saya tetap gembira walaupun terbabit dalam acara yang tidak mendapat sebarang publisiti. Bagi saya apa yang lebih penting dapat mendekatkan diri dengan peminat-peminat saya.”
Berlakon
Walaupun kini dia sedang mula mencipta nama di pentas nyanyian, siapa sangka penyanyi berusia 29 tahun ini sebenarnya turut memendam impian untuk bergelar sebagai seorang pelakon.
Menurut Hazama, dia sudah pun ada menerima tawaran daripada sebuah syarikat untuk berlakon filem. Bagaimanapun, dia enggan mengulas lanjut kerana buat masa ini ia masih lagi di peringkat perbincangan.
“Memang tumpuan saya sekarang adalah lebih terarah kepada bidang nyanyian, tetapi tidak salah rasanya kalau mencuba satu bidang seni yang lain seperti lakonan kerana saya juga minat berlakon.
HAZAMA tidak kisah kurang publisiti asal dia tetap menerima tawaran tanpa putus dan bertemu peminatnya.


“Sebenarnya saya ini jenis yang tidak suka melepaskan peluang yang sudah terbentang luas di depan mata. Lagipun kalau saya menolak tawaran yang diberikan seolah-olah saya telah menolak rezeki,” ujarnya.
Jelasnya lagi, dia berharap agar impiannya untuk tampil di layar perak dapat direalisasikan dan menyasarkan untuk berlakon sekurang-kurangnya sebuah filem pada tahun hadapan.
Ditanya tentang genre filem yang disukainya, penyanyi tersebut menjelaskan dia gemar untuk berlakon dalam filem yang memberikan mesej yang positif kepada penonton dan kisah yang memaparkan kehidupan seorang individu seperti Forest Gump.
“Saya sendiri tak kisah untuk berlakon dalam apa sahaja genre, tetapi seboleh-bolehnya saya memang mahu mengelak untuk berlakon dalam filem hantu kerana saya tidak suka genre itu,” jelasnya.







sumber dari berita kosmo.
gagal sekali bukan gagal selama-lamanya.....

Tuesday, 8 November 2011

kejayan?

beruntung nya jika kita berjaya dalam hidup ini kan...persoalan nya sekarang.adakah kita boleh berjaya atau tidak.?kita di lahirkan di dunia ini bukan untuk gagal akan tetap untuk berjaya.untuk berjaya dalam hidup ini bukan perkara yang susah dan mustial.ia memerlukan usaha yang bersunggu-sunggu,keazaman yang tinggi.matlamat yang jelas,cara untuk mencapai kejayan dan yang paling penting sekali adalah doa kita ke padanya..kepadanya kita berdoa,dia lah yang memberikan kita sesuatu yang kita hajatkan..jika kita gagal dalam sesuatu perkara.itu tandanya kita sudah berjaya,berjaya bermaksud di sini adalah.berjaya berhadapan dengan kegagalan..jika kita takut berhadapan dengan kegagalan.itu ertinya kita tidak akan berjaya,sesuatu kejaya itu di hasilkan,perlu diiringkan dengan  kegagalan dahulu.jika kita berfikir bahawa orang yang sering gagal itu adalah orang yang bodoh.kita telah membuat tafsiran yang  salah,sebab di dunia ini.tiada sesorang yang di lahirkan bodoh.ingat lah kita manusia adalah sebaik-baik makluk di muka bumi ini..jelas di sini.kita sebaik-baik makluk di lahrikan di dunia ini.sesorang yang sering gagal bukan berertinya bodoh.tetapi kurang usahanya...jangan sesakali menganggap sesorang yang sering gagal itu adalh bodoh...bermula dengan kegagalan berakhir dengan kejayan.kejaya itu bermula dengan langkah pertama.dah  berterusan dengan langkah seterusnya...




ingatlah sesuatu kejaya itu pasti membuatkan kita gembira.jangan biarkan ibubpa kita menangis sebab kita gagal...tetapi biarkan ibubapa kita menangis sebab kejayan kita.....

Saturday, 5 November 2011

kata hati

"Perancangan yang teliti memainkan peranan yang penting dalam hidup manusia, jika anda mempunyai matlamat atau tujuan hidup jelas, anda harus merancangnya dengan teliti agar dapat menuju kearah sasaran dengan tepat"

Thursday, 3 November 2011

kata kata indah tentang kehidupan

Ketika Anda sudah berfikir untuk menjadi pemenang maka sudah tentu ada sebuah pihak yang menjadikan anda pemenang.
siapakah dia? dia adalah teman teman anda. Adakah seseorang yang belum pernah anda kenal menawarkan kepada anda sebuah pekerjaan?….nyaris tidak ada.
Orang yang pertama kali menawarkan anda pekerjaan adalah teman anda. Menangkanlah permainan kehidupan ini dengan menjadikan orang orang yang kita kenal sebagai pemenang.
Rumusnua adalah bantulah teman anda dengan tulus maka bisa dipastikan ketika anda membutuhkan bantuan orang yang telah anda jadikan pemenanglah yang akan senang hati membantu anda terlebih dahulu.