Monday, 31 December 2012

happy new year (santai berbicara)

Assalamulaikum

pejam celik pejam celik 2012 telah pun melabur tirainya semalam. tak di sangkah bgitu sekejap kita bersama dengan nya.apa-apa pun 2013 yang datang ini kita harus lalaui dengan ketidakpastian..jika di hitung 2012 terlalu banyak cerita,pengalaman,pengajaran,tauladan,kenangan baik suka atau duka yang kita laluai.biarlah kita sama-sama jadikan ianya sebagai dairi 2012.kita lupakan apa yang telah terjadi dengan kita sepanjang kita bersama dengan nya.sudah hukum dunia setiap kehidupan ini kita pasti bermula dengan titik bermulan dan berakhir dengan titik pengakhiran.jika tahun 2012 kita telah banyak melakukan kesilapan kita belum terlambat mahu perbetulkannya.marilah kita sama-sama laungkan perkatan BANGUN ANAK MUDAH BANGUN.kita harus bangkit dalam tahun baru ini.

AZAM
tahun berganti tahun pasti azam kita akan berganti jika tahun lepas kita berazam inginkan sesuatau.pastinya tahun ini kita inginkan sesuatu juga.sama ada berjaya dilaksanakan atau tidak.kita seharusnya perlu ada azam , ini perlu untuk matalamat atau panduan kita sepanjang tahun 2013.tetap  kadangan kala sesetengah masyarakat.semagatnya berkobar-kobar berazam kan sesuatu tetapi melaksanakanya tidak.hangat-hangat tahi ayam tak kan ke mana.biarlah kita berazam dan semangat melaksanakannya bukan hanya berkata.tetapi melakukannya.perlu kita ingat sebagai manusia yang tak lekang dengan perubahan.perubahan itu besar makanya.baik positif atau negatif.biarlah tahun baru ini kita berubah ke arah kebaikan bukan ke arah kejahatan jika tahun lepas kita sering lupa tangangjawap kita kepada maha pencipta tak salah tahun ini kita  mendekati diri dengnya.jika selama ini kita ada masalah kita sering mengadu dalam lama muka buka kan bagus kita mengadu dekat ALLAH S.W.T.jika selama ini kita banyak habiskan masa marilah kita sama-sama luangkan masa mendekatkan diri denganya.apa apa pun azam kita biarlah kita lakukan dengan semangat dan inginkan sesuatu perubahan.

CERITA 2012
sepanjang tahun 2012 terlalu banyak cerita kita mahu kongsikan dengan rakan-rakan sama ada suka atau duka.kita lalui juga dengan tabah.jatuh bangun kita,kita tetap bangkit  walapun paya kita tetap teruskan kehidupan ini. cerita sana cerita sini terhasil lah sebuah diari khidupan dairi yang kita simpan sepanjan hayat dan hanya sebuah cerita tahunan. sepanjang melalui tahun 2012.sepanjang melalui tahun ini kita terlalu banyak masalah yang dihadapai.sana sini masalah.dan masalah itu membuat kita manjadi matang dalam kehidupan dan menjadi sesorang yang berhati-hati dalam melalui sebuah perjalan setiap tahun.biarlah kita jadikan tahun 2012 sebagai pengajara dan tahun 2013 ini kita jadikan sebagai perubahan dalam diri kita. cerita kita belum pastilagi tahun 2013 kerana ketidakpastian dalam kehidupan ini memang wujud.apa yang kita lakukan adalah perlu lah perhati-hati untuk melaluinya.biarlah kita tutup cerita ini baik dan buka cerita yang baru.cerita yang pasti kita lalui ini.adalah yang bakal kita hadapi.


sepanjang tahun ini kami telah bnyak melayari kenangan sama ada suka atau duka.kami tetap bangga kerana kami hidup ini ada matalamat.kami mewakili blog santai berbicara ingin memohon kemaafan kepada rakan-rakan yang sering singgah melayari BLOG INi jika penulisan kami ada salah dan silap.dan terkasar bahasa.
tahun baru ini kami sediakan dengan cerita yang menari untuk tetapan kita bersama.

kalau ada jarum yang patah
jangan di simpan di dalam peti
kalau ada silap dan salah
jangan di simpan di dalam hati
 sekian sahaja cerita tahun ini
pasti tahun 2013 ini
kita dapat bersua lagi.


sekian terima kasih ASSALAMULAIKUM


Sunday, 11 November 2012

Assalamulaikum (10.11.12)


Assalamulaikum.ya sa rasa tarik hari ini adalah tarik yang terbaik pasal apa yak? 10/11/12 terbaik kan..bru jak sy sedar.so tak thu nak entr pagi2 ini cuma na kongsikan dgn korang yang sudi2 singgah kat myblog.memandangkan seminggu lagi sy nak finl exm sy mengharapkan dgn rakan2 agar doakan kejayan sy k.so ini kira entr last lah sblm nak final exm. di sini sy nak ceritkan impian kerjaya sya jka sy tak ambik kos sy skg ini....nk kongsi skitlah biarlah klu korang ckp sy ini poyo lah....

sejak kecil lagi saya bercita-cita menjadi seorang  penjahit  professional . ini adalah impian kerjaya saya dari kecil . ramai orang Tanya saya kenapa memilih menjadi seorang penjahit . jawapanya senang . ini adalah minat dan impian saya dari kecil . sebab latar belakang keluarag saya adalah penjahit professiona  Tetapi keluarg saya hanya menjahit di kedai-kedai .  Jadi dengan impian saya ini saya ingin mengubah tangapan orang di sekitar kami yang mengatakan menjadi seorang penjahit tak menjamin masa  depan . Bagi saya ini Cuma pandangan . Kalau kita melihat dari segi lain . penjahit professional ini ada banyak kelebihanya . pertama lubuk kewangan kerana setiap orang akan menggunakan pakaian . jadi pakaian ini perlulah dijahiat untuk dipakai . Ini kira macam cikgulah kalau tak ada cikgu tak ada lah muridnya dan tak ada lah yang Berjaya menjadi seoarang pimpian  . bgitulah juga dengan seorang penjahit . kalau tak ada penjahit tak adalah baju.

 beza minat dgn cita-cita.bnyk bzanya kerana jika nak ceritkan cita2 sya sejak dari kecil mmg bercita2 mahu jadi jurutera elektrik.so skg ini syukurlah wlpun 6 bulan lagi sy akan menghabiskan diploma dalam bidang kejuruteran elektrik sy dah yakin akan dapat menamatkan pengajian sy ini.doa kan sya ya.ini lah cita2 sy.manakalah minat sy dalam kehdiupan in adalah menjadi seorag penjahit.wlapun agak pelik kenapa menjadi sorang penjhit p ini  hakikat minat sy.dh minat nak buat cm na kan...dengan minat yang kita ada ini akan berguna suatu hari. dan perlu di ingat minat pada sesuatu benda,sebagai contohnya menjahit akan menghasilkan duit dan cita2 akan menberikan kita duit dan impian menjadi orang yang berguna di mata masyrakat.korang jika ada minat sesuatu perkara gunalha dengan sebaik mungkin, jangan sia2kan bgtu shaja,sayang tahu.


so sampai di sini sahaja entr saya kali ini di harap rakan-rakan lain akan sudi2 berkunjung ke my blog saya.jika da salah silap ngn korang sy nak minta maf ya..ok doakan kerjaya sy dan sy mendoakan kejayan korang...mulakan kehidpan ini dengan niat yang baik dan ikhlas...ok Assalamulaikum

Tuesday, 6 November 2012

Assalamulaikum (Najwa idam 6A)


BATU PAHAT: Artis remaja popular, Najwa Latiff, 17, yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Temenggong Ibrahim di sini, semalam, mengidam keputusan 6A bagi membolehkannya melanjutkan pelajaran pada masa depan.
Najwa atau nama sebenarnya, Imratul Najwa Abdul Latif yang terkenal menerusi lagu popularnya, Cinta Muka Buku mengakui terpaksa berkorban demi menduduki peperiksaan itu termasuk menangguhkan sebarang aktiviti seninya sejak beberapa bulan lalu untuk memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap proses mengulangkaji pelajaran.
“Ketika membuat rakaman mahu pun persembahan, saya tidak pernah mengabaikan pelajaran dan sering mencuri masa mengulangkaji pelajaran selain mengikuti tuisyen.

“Seperti pelajar lain, saya juga gugup, namun yakin mampu menjawab semua kertas peperiksaan dengan baik,” katanya.

Najwa antara 192 pelajar calon sekolah itu semalam, menduduki kertas Bahasa Melayu 1 dan Bahasa Melayu 2 di Dewan Seri di sekolah berkenaan.




di harap wawa akan berjaya dalam exm spm dan dapat kptsan 6A yang di idamkan.....kami akan mendoakan kejayan najwa latif...

Thursday, 1 November 2012

Assalamulaikum.(selamat malam)

Assalamulaikum korang semua..selamat malam rakan-rakan yang masih belm tdo.sy tak thu nak entr apa mlm ini.cuma nak kongsikan dengan korang apa yang kita lalui hari ini,kita jadikan ia sebagai lembaran yang sudah lepas.apa yang pentig esok masih ada.jangan kita sia2kan esok.biar lah hari ni kita lalui sama ada baik ada tidak kita perlu bsyukur.

sama ada kita sempat bersama esok atau tidak.apa yang pentig kita sediakan diri kita untuk bersama dengan esok.sebab untuk bersama dengan esok kita perlu tahu apa yang harus kita lakukan.tak ka kita sama kan apa yang kita lakukan pada hari ini, itu adalah perkara yang membuang masa. fikir2kan lah.jangan samakan hari2 kita dengan perkara yang kita lakukan pada hari ini.

no idea nak tulis apa.so selamat malam dan Assalamulaikum salam jumaat korang




Tuesday, 30 October 2012

Assalamulaikum (muka buku najwa latif )


Assalamulaikum kepada rakan-rakan sekalian.agak lama sudah tak ubdate blog sya ini..biasalha  ada urusan yang pentig mahu di uruskan lagi.kali ini enter saya nak kongsi ngn rakan2 sekalian cerita pasal najwalatif.kenal tak mustial korang tak kenal kan..artis youtube?..baru2 ini saya dh download muka buka najwa latif.mmg terbaik perjalan najwa ini nak mencapai kejayan sebagai seorang bergelar artis.sepanjang sya menonton muka buka najwa latif ini.terlalu banyak perkara yang boleh dijadikan contoh..bayangkan gadis yang baru berusia 16 tahun hanya boleh berjaya seklip mata jak..inilah rezki kan..walpun ada yang tidak menyokong najwa nak jadi artis.2 terpulg dengan dorng apa yang penting kami akan support najwalatif..

Berikut biodata ringkas Najwa Latif


Nama Penuh: Imratul Najwa Binti Abdul Latif
Nama Pentas: Najwa Latif
Tarikh Lahir: 23rd May 1995
Tempat Lahir: Batu Pahat, Johor
Tinggi: 155cm
Berat: 47kg
Umur: 16
Status:Pelajar Sekolah SMK(P) Temenggong Ibrahim Batu Pahat Johor.
Laman Sosial: Blog: http://www.najwalatifs.blogspot.com/Facebook Fanpages: najwalatif
Twitter : @njwalatif
youtube : www.youtube.com/najwa595

sepanjang saya menonton muka buka najwalatif.saya begitu tertarik dengan cerita ini sbb walpun najwalatif sibuk.p dia masih boleh belajar.ini boleh dijadikan semangat mahu brjaya dalam hidup.apa2... kami di blog santai berbicara ingin mengucpkan gud luck for spm.najwa latif.buat yang terbaik semoga najwa berjaya dalam bidang yang di caburi dan di impikan...you the best najwa latif.  Assalamulaikum semoga korang terhibur dengan entr yang tak seberapa ini.









Monday, 3 September 2012

TAHUKAN ANDA

hakikat dalam kehidupan ini...yang lelaki berpasangan dengan perempuan.ini yang di namakan jodoh, yang kita tidak akan tahu dengan siapa kita akan di jodohkan.seperti mana juga kita berusaha dalam mempertahankan sesebuah hubungan itu,kalau tak ada jodoh.si dia tidak akan menjadi milik kita.perkatan cinta ini terlalu sukar untuk di huraikan,di mengertikan.kerana cinta ini terlalu luas konsepnya....cinta kepada Allah.s.w.t, cinta kepada keluarga, cinta kepada ibubapa, dan cinta kita kepada seorang perempuan..

perlu kita ingat, cinta kita kepada Allah adalah cinta paling agung,mulia,dan yakinilah bahawa jika kita mencintanya,kita akan bahagia sampai keakhir hayat.kerana mana mana umatnya yang mencintanya dia akan memestikan akan menerima kebahagian di dunia dan akhirat.

manakalah cinta kepada ibubapa adalah cinta paling mulia juga kerana ibu bapa kita adalah insan yang melahirkan kita.syurga di tapak kaki ibu.ini selalu kita dengar pepata malayu ini,cinta ibu bapa terhadap anak-anaknya adalah yang paling mulia.oleh iu sebagai anak-anak kita seharusnya menghargai jasa ibu bapa yang selama ini telah banyak berkorban kepada kita..

cinta kepada sesorang perempuan adalah perasaan lelaki dengan perempuan.cinta ini adalah fitira manusia yang inginkan kasih sayang terhadap seorang insan.mungkin sesetengah orang menggangap bahawa cinta kepada sesorang adalah "tidak pasti" di sini kita boleh huraikan sedikit bahawa kepastian itu terserah kepada sesorang yang bercinta.sama ada mahu kekalkan hubungan itu atau tiada. dalam perhubung ini kita mampu merancang Allah yang akan tetukan.tetapi apasalahnya kita cuba dahulu dan berdoa kepadanya agar kita akan kekal dengan pasangan kita..marilah kita sama-sama beringatkan diri..setinggi mana juga cinta kita kepada sesorang insan kita jangan lupa bahwa cinta kita kepada Allah.s.w.t adalah yang paling tinggi.cinta kita kepada dia adalah cinta yang kekal abadi.


Saturday, 21 July 2012

bulan ramadahan dah tiba.....

Assalamulaikum kepada rakan-rakan saya yang sedang membca ini...agak lama blog saya tidak kelihatan...agak jarag juga update blog saya ini...saya bz sejak akhir2 ini maklum lah dah final sem kan itulah bz.di kesempatan ini.di bulan ramadhan yang mulia ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadha dan selamat berpuasa kepada umat islam dan yang baru try2 nak puasa 2...selamat mencubah....saya berbanga kerana seorang kawan saya yang bukan beragama islam telah berpuasa..saya bersyukur sangat kerana di aty dia ada ruang untuk mencuba perkara bru dalam hidupnya....marilah kita bersama-sama di bulan ramadhan ini memperbanyakan amalan kita kerana bulan ini adalah bulan yang sangat mulia di antar bulan2 yang lain...



Allah Ta'ala berfirman : 
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kalian bertaqwa. (Yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa di antara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka) maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu) memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagi kalian, jika kalian mengetahui


Allah berfirman yang ditujukan kepada orang-orang beriman dari umat ini, seraya menyuruh mereka agar berpuasa. Yaitu menahan dari makan, minum dan bersenggama dengan niat ikhlas karena Allah Ta'ala. Karena di dalamnya terdapat penyucian dan pembersihan jiwa, juga menjernihkannya dari pikiran-pikiran yang buruk dan akhlak yang rendah.
Allah menyebutkan, di samping mewajibkan atas umat ini, hal yang sama juga telah diwajibkan atas orang-orang terdahulu sebelum mereka. Dari sanalah mereka mendapat teladan. Maka, hendaknya mereka berusaha menjalankan kewajiban ini secara lebih sempurna dibanding dengan apa yang telah mereka kerjakan. (Tafsir Ibn Katsir, 11313)
Lalu, Dia memberikan alasan diwajibkannya puasa tersebut dengan menjelaskan manfaatnya yang besar dan hikmahnya yang tinggi. Yaitu agar orang yang berpuasa mempersiapkan diri untuk bertaqwa kepada Allah, Yakni dengan meninggalkan nafsu dan kesenangan yang dibolehkan, semata-mata untuk mentaati perintah Allah dan mengharapkan pahala di sisi-Nya. Agar orang beriman termasuk mereka yang bertaqwa kepada Allah, taat kepada semua perintah-Nya serta menjauhi larangan-larangan dan segala yang diharamkan-Nya. (Tafsir Ayaatul Ahkaam, oleh Ash Shabuni, I/192.)
Ketika Allah menyebutkan bahwa Dia mewajibkan puasa atas mereka, maka Dia memberitahukan bahwa puasa tersebut pada hari-hari tertentu atau dalam jumlah yang relatif sedikit dan mudah. Di antara kemudahannya yaitu puasa tersebut pada bulan tertentu, di mana seluruh umat Islam melakukannya.
Lalu Allah memberi kemudahan lain, seperti disebutkan dalam firman-Nya: "Maka barangsiapa di antara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain." Karena biasanya berat, maka Allah memberikan keringanan kepada mereka berdua untuk tidak berpuasa. Dan agar hamba mendapatkan kemaslahatan puasa, maka Allah memerintahkan mereka berdua agar menggantinya pada hari-hari lain. Yakni ketika ia sembuh dari sakit atau tak lagi melakukan perjalanan, dan sedang dalam keadaan luang. (Lihat kitab Tafsiirul Lathifil Mannaan fi Khulaashati Tafsiiril Qur'an, oleh Ibnu Sa'di, hlm. 56.)
Dan firman Allah Ta'ala: "Maka barangsiapa di antara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari lain." Maksudnya, seseorang boleh tidak berpuasa ketika sedang sakit atau dalam keadaan bepergian, karena hal itu berat baginya. Maka ia dibolehkan berbuka dan mengqadha'nya sesuai dengan bilangan hari yang ditinggalkannya, pada hari-hari lain.
Adapun orang sehat dan mukim (tidak bepergian) tetapi berat (tidak kuat) menjalankan puasa, maka ia boleh memilih antara berpuasa atau memberi makan orang miskin. Ia boleh berpuasa, boleh pula berbuka dengan syarat memberi makan kepada satu orang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkannya. Jika ia memberi makan lebih dari seorang miskin untuk setiap harinya, tentu akan lebih baik. Dan bila ia berpuasa, maka puasa lebih utama daripada memberi makanan. Ibnu Mas'ud dan Ibnu Abbas radhiallahu 'anhum berkata: "Karena itulah Allah berfirman: "Dan berpuasa lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui." (Tafsir Ibnu Katsir; 1/214)
Firman Allah Ta'ala:
"(Beberapa hari yang ditentukan itu adalah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petuniuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kalian hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu. Dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan lalu ia berbuka) maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kalian, dan tidak menghendaki kesukaran bagi kalian. Dan hendaklah kalian mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kalian, supaya kalian bersyukur."
(Al-Baqarah: 185).
Allah memberitahukan bahwa bulan yang di dalamnya diwajibkan puasa bagi mereka itu adalah bulan Ramadhan. Bulan di mana Al-Qur'an -yang dengannya Allah memuliakan umat Muhammad- diturunkan untuk pertama kalinya. Allah menjadikan Al-Qur'an sebagai undang-undang serta peraturan yang mereka pegang teguh dalam kehidupan. Di dalamnya terdapat cahaya dan petunjuk. Dan itulah jalan kebahagiaan bagi orang yang ingin menitinya. Di dalamnya terdapat pembeda antara yang hak dengan yang batil, antara petunjuk dengan kesesatan dan antara yang halal dengan yang haram.
Allah menekankan puasa pada bulan Ramadhan karena bulan itu adalah bulan diturunkannya rahmat kepada segenap hamba, dan Allah tidak menghendaki kepada segenap hamba-Nya kecuali kemudahan. Karena itu Dia membolehkan orang sakit dan musafir berbuka puasa pada hari-hari bulan Ramadhan (Tafsir Ayatul Ahkam oleh Ash Shabuni, I/192), dan memerintahkan mereka menggantinya, sehingga sempurna bilangan satu bulan. Selain itu, Dia juga memerintahkan memperbanyak dzikir dan takbir ketika selesai melaksanakan ibadah puasa, yakni pada saat sempurnanya bulan Ramadhan. Karena itu Allah berfirman: "Allah menghendaki kemudahan bagi kalian, dan tidak menghendaki kesukaran bagi kalian. Dan hendaklah kalian mencukupkan bilangannya dan hendaklah kalian mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kalian, agar kalian bersyukur." Maksudnya, bila kalian telah menunaikan apa yang diperintahkan Allah, taat kepada-Nya dengan menjalankan hal-hal yang diwajibkan dan meninggalkan segala yang diharamkan serta menjaga batasan-batasan (hukum)-Nya, maka hendaklah kalian menjadi orang-orang yang bersyukur karenanya. (Tafsir Ibnu Katsir, 1/218)
Lalu Allah berfirman :
"Dan apabila para hamba-Ku bertanya kepadamu (hai Muhammad) tentang Aku maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa Kepada-Ku maka hendaklah mereka memenuhi (segala perintah)-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." 
(Al-Baqarah:186)
Sebab Turunnya ayat :
Diriwayatkan bahwa seorang Arab badui bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah Tuhan kita dekat sehingga kita berbisik atau jauh sehingga kita berteriak (memanggil-Nya ketika berdo'a)?" Nabishallallahu 'alaihi wasallam hanya terdiam, sampai Allah menurunkan ayat di atas. (Tafsir Ibnu Katsir; I/219.)
Tafsiran ayat:
Allah menjelaskan bahwa Diri-Nya adalah dekat. Ia mengabulkan do'a orang-orang yang memohon, serta memenuhi kebutuhan orang-orang yang meminta. Tidak ada tirai pembatas antara Diri-Nya dengan salah seorang hamba-Nya. Karena itu, seyogyanya mereka menghadap hanya kepada-Nya dalam berdo'a dan merendahkan diri, lurus dan memurnikan ketaatan pada-Nya semata. (Tafsir Ibnu Katsir, I/218.)
Adapun hikmah penyebutan Allah akan ayat ini yang memotivasi memperbanyak do'a berangkaian dengan hukum-hukum puasa adalah bimbingan kepada kesungguhan dalam berdo'a, ketika bilangan puasa telah sempurna, bahkan setiap kali berbuka.
Anjuran dan Keutamaan Do'a
Banyak sekali nash-nash yang memotivasi untuk berdo'a, menerangkan fadhilah (keutamaan)nya dan mendorong agar suka melakukannya. Di antaranya adalah sebagai berikut :
Firman Allah Ta'ala: "Dan Tuhanmu berfirman: Berdo'alah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu." (Ghaafir: 60).
Di dalamnya Allah memerintahkan berdo'a dan Dia menjamin akan mengabulkannya.
Firman Allah Ta'ala: "Berdo'alah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas." (Al-A'raaf: 55).
Maksudnya, berdo'alah kepada Allah dengan menghinakan diri dan secara rahasia, penuh khusyu' dan merendahkan diri. "Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas." Yakni tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas, baik dalam berdo'a atau lainnya, orang-orang yang melampaui batas dalam setiap perkara. Termasuk melampaui batas dalam berdo'a adalah permintaan hamba akan berbagai hal yang tidak sesuai untuk dirinya atau dengan meninggikan dan mengeraskan suaranya dalam berdo'a.
Dalam Shahihain, Abu Musa Al-Asy'ari berkata: "Orang-orang meninggikan suaranya ketika berdo'a, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Wahai sekalian manusia, kasihanilah dirimu, sesungguhnya kama tidak berdo'a kepada Dzat yang tuli, tidak pula ghaib. Sesungguhnya Dzat yang kamu berdo'a pada-Nya itu Maha Mendengar lagi Maha Dekat."
Firman Allah Ta'ala: "Atau siapakah yang memperkenankan (do'a) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdo'a kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan?" (An Naml: 62).
Maksudnya, apakah ada yang bisa mengabulkan do'a orang yang kesulitan, yang diguncang oleh berbagai kesempitan, yang sulit mendapatkan apa yang ia minta, sehingga tak ada jalan lain ia baru keluar dari keadaan yang mengungkunginya, selain Allah semata? Siapa pula yang menghilangkan keburukan (malapetaka), kejahatan dan murka, selain Allah semata?
Dari An-Nu'man bin Basyir radhiallahu 'anhu, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Do'a adalah ibadah." (HR, Abu Daud dan At-Tirmidzi, At-Tirmidzi berkata, haditshasan shahih).
Dari Ubadah bin As-Shamit radhiallahu 'anhu ia berkata, sesungguhnya Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada seorang muslim yang berdo'a kepada Allah di dunia dengan suatu permohonan kecuali Dia mengabulkannya, atau menghilangkan daripadanya keburukan yang semisalnya, selama ia tidak meminta suatu dosa atau pemutusan kerabat." Maka berkatalah seorang laki-laki dari kaum: "Kalau begitu, kita memperbanyak (do'a)." Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Allah memberikan kebaikan-Nya lebih banyak daripada yang kalian minta" (HR. At-Tirmidzi, ia berkata, haditshasan shahih. Lihat kitab Riyaadhus Shaalihiin, hlm. 612 dan 622).
Lalu Allah Ta'ala berfirman :
"Dihalalkan bagimu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isterimu; mereka itu adalah pakaian bagimu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, karena itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah untukmu, dan makan minumlah hinngga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beri'tikaf dalam masjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, supaya mereka bertaqwa."
(Al-Baqarah:187)
Sebab turunnya ayat :
Imam Al Bukhari meriwayatkan dari Al-Barra' bin 'Azib, bahwasanya ia berkata: "Dahulu, para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, jika seseorang (dari mereka) berpuasa, dan telah datang (waktu) berbuka, tetapi ia tidur sebelum berbuka, ia tidak makan pada malam dan siang harinya hingga sore. Suatu ketika Qais bin Sharmah Al-Anshari dalam keadaan puasa, sedang pada siang harinya bekerja di kebun kurma. Ketika datang waktu berbuka, ia mendatangi isterinya seraya berkata padanya: "Apakah engkau memiliki makanan?" Ia menjawab: "Tidak, tetapi aku akan pergi mencarikan untukmu." Padahal siang harinya ia sibuk bekerja, karena itu ia tertidur. Kemudian datanglah isterinya. Tatkala ia melihat suaminya (tertidur) ia berkata: "Celaka kamu." Ketika sampai tengah hari, ia menggauli (isterinya). Maka hal itu diberitahukan kepada Nabishallallahu alaihi wasallam, sehingga turunlah ayat ini: "Dihalalkan bagimu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isterimu." Maka mereka sangat bersuka cita karenanya, kemudian turunlah ayat berikut: "Dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar". (Lihat kitab Ash Shahiihul Musnad min Asbaabin Nuzuul, hlm. 9.)
Tafsiran ayat :
Allah Ta'ala berfirman untuk memudahkan para hamba-Nya sekaligus untuk membolehkan mereka bersenang-senang (bersetubuh) dengan isterinya pada malam-malam bulan Ramadhan, sebagaimana mereka dibolehkan pula ketika malam hari makan dan minum: "Dihalalkan bagimu pada malam hari bulan puasa melakukan rafats dengan isteri- isterimu."
Rafats adalah bersetubuh dan hal-hal yang menyebabkan terjadinya (bercumbu). Dahulu, mereka dilarang melakukan hal tersebut (pada malam hari), tetapi kemudian Allah membolehkan mereka makan minum dan melampiaskan kebutuhan biologis, dengan bersenang-senang bersama isteri-isteri mereka. Hal itu untuk menampakkan anugerah dan rahmat Allah pada mereka.
Allah menyerupakan wanita dengan pakaian yang menutupi badan. Maka ia adalah penutup bagi laki-laki dan pemberi ketenangan padanya, begitupun sebaliknya. Ibnu Abbas berkata: "Maksudnya para isteri itu merupakan ketenangan bagimu dan kamu pun merupakan ketenangan bagi mereka."
Dan Allah membolehkan menggauli para isteri hingga terbit fajar. Lalu Dia mengecualikan keumuman dibolehkannya menggauli isteri (malam hari bulan puasa) pada saat i'tikaf. Karena ia adalah waktu meninggalkan segala urusan dunia untuk sepenuhnya konsentrasi beribadah. Pada akhirnya Allah menutup ayat-ayat yang mulia ini dengan memperingatkan agar mereka tidak melanggar perintah-perintah-Nya dan melakukan hal-hal yang diharamkan serta berbagai maksiat, yang semua itu merupakan batasan-batasan-Nya. Hal-hal itu telah Dia jelaskan kepada para hamba-Nya agar mereka menjauhinya, serta taat berpegang teguh dengan syari'at Allah sehingga mereka menjadi orang-orang yang bertaqwa. (Tafsir Ayaatil Ahkaam, oleh Ash-Shabuni, I/93.)


selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat berpuasa pesanan ikhlas dari admin blog ini.....Assalamulaikum....

Friday, 22 June 2012

Kucing susui tikus

RANAU: Walaupun kucing dan tikus dua haiwan sentiasa bermusuhan, namun perkara itu tidak berlaku bagi sebuah keluarga di Kampung Marakau, di sini, yang terkejut apabila mendapati kucing peliharaan mereka yang baru melahirkan anak turut menyusukan seekor tikus yang ‘menumpang’ manja bersama ibu kucing berkenaan.
Menurut pemiliknya, Malik Kaibeh, 47, kucing peliharaannya yang dinamakan Puralan itu baru pertama kali melahirkan dua ekor anak di sebuah pondok berhampiran rumah mereka sebelum disedarinya pada 7 Jun lalu.

“Saya melihat Puralan berulang-alik dua kali sambil menggonggong anaknya untuk berpindah dan hairan melihat ibu kucing ini turut menggonggong ‘anaknya’ yang agak pelik kerana memiliki ekor yang halus dan panjang selain berwarna hitam pekat.
“Sebaik diamati, saya terkejut apabila mendapati anak ketiganya adalah seekor tikus dan tidak pasti sama ada haiwan itu sekadar menumpang atau turut lahir bersama anak kucing lain,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Katanya, sebaik menyedari perkara itu, dia bersama isteri, Anifah Unggau, 47, memaklumkan kejadian terbabit kepada jiran sebelum perkara itu mula tersebar di kalangan penduduk kampung sehingga rumahnya kini menjadi tumpuan.

“Biasanya tikus menu utama makanan kucing liar di sini, tetapi lain ceritanya dengan kucing kami apabila dilayan seperti anak sendiri.
“Malah, ibu kucing dilihat melayan ‘anak istimewanya’ sama seperti dua lagi anaknya lain termasuk menyusu dan membersihkan badannya,” katanya.

Katanya, semua anak kucing berkenaan turut dilihat bermain bersama selain tikus terbabit tidak pernah cuba melarikan diri walaupun dikerumuni orang ramai.
“Kami ada memelihara lebih 10 ekor kucing yang dibiarkan bebas selain arnab yang ditempatkan di dalam reban khas di luar rumah.

“Selepas mengetahui kejadian ini, ramai penduduk kampung mengunjungi rumah saya untuk melihat lebih dekat termasuk ada di antara mereka menghulurkan wang untuk membeli makanan kepada ibu kucing berkenaan,” katanya.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada dia akan menjual haiwan berkenaan, Anifah berkata, enggan berbuat demikian dan akan memelihara haiwan berkenaan.




sumber dari berita metro hari ini....kasih sayang itu tidak mengenal sesiapa..biar manusia atau pun haiwan...kucing dan  tikus pun boleh hidup bersama..ini kan lagi kita....



kasih sayang itu tidak mengenal erti siapa..kucing pun boleh

Friday, 25 May 2012

MUHASABAH DIRI: hati kita


sumber dari mutiara kata Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara Bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya

8) Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk

11) Bersedekah

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat

14) Berkawan dengan ulama

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)

16) Pesan pada orang, jadi baik

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.

Wednesday, 16 May 2012

selamat hari guru.

Assalamulaikum

hampir terlupa hari ini hari guru.nasib baik kawan tolong ingatkan sya. kalu tak terpaksalah thu dpan baru nak ucapkan selamat hari guru.hehehe.... selamat hari guru ya kepada guru-guru yang pernah jadikan sya anak murid mereka..jasamu dikenang sampai bila2....tanpa cikgu siapa lah kami sekarg ini.tak lah jadi manusia yang berguna kan..sempena hari guru ini saya ingin berterima kasih kepada semua guru-guru yang selama ini mendidik dan mengajar saya.


selamat hari guru kepada guru-guru di sekolah menengah kebangsaan usukan kota belud,sekolah menengah kebangsaan pekan kota belud.


by sharwin iskandar bin hamzah

Monday, 14 May 2012


segmen belog siapa paling hebat ?by Aina Syafiqah



Assalamulaikum rakan rakan.

nak tahu blog siapa paling hebat.

blog korang lah yang akan follow blog sya..


terima kasih daun keladi 
kalau ada kelapangan singgah-singgah ke segmen belog siapa paling hebat? by AINA SYAFIQAH


sharwin iskandar....

Saturday, 12 May 2012

sayang ibu......

Assalamulaikum..

sayang ibu   sayang ibu  sayang ibu   ,sempena hari ibu yang akan datang.ucapan hari ibu jarang kita ucapkan pada ibu-ibu kita kan,rasanya bila kali terakhir kita ucapkan perkatan keramat ini atau mungkin kita tidak pernah ucapkan kepada ibu kita.mungkin kita rasa segan nak ucapkan perkatan selamat hari ibu.itulah hakikat kita sebagai manusia dan sebagai anak kepada ibu.rasa malu,segan.dan bermacam-macam rasa kita ada.
kita sebagai anak perlu ingat bahawa setiap ibu inginkan anaknya berjaya dalam kehidupanya.mereka tidak mahu melihat anak mereka sengsara.biarlah ibu kita yang merana.itulah seorang ibu.
cuba bayangkan betapa besarnya pengorbanan seorang ibu terhadap kita.9 bulan kita dalam kandungan ibu kita,mereka berusaha paya untuk melahirkan kita sehingga kita dapat melihat dunia ini.kepayan ibu kita tidak terkira sehingga kita dapat melihat dunia ini,ibulah juga berusaha paya membesarkan kita dengan.siang malam menjaga kita.siang berkerja untuk membesarkan kita.mencari sesuap nasi untuk bagi kita makan,mencari duit untuk membeli susu.sanggup berpanas untuk kita.sanggup berhujan demi melihat anak-anak mereka dapat kehidupan yang sempurna.tidak cukup siang.malam berganti..dengan malam menjaga kita.betapa besarnya pengerbana seorang ibu terhadap kita.

Akan tetap.kita sebagai anak pernahkah terfikir bahawa perasan seorang ibu kita.rasanya kita jarang terfikirkan.atau mungkin pernah.ingatlah surga di telapak kaki ibu.sekali kita melawan ibu kita.kita akan berdosa dan tak akan cium bau syurga.

sejahat manapun seorang ibu terhadap kita,jangan sekali kita benci.atau lawan.kerana tampa ibu siapalah kita. dan sejahat mana pun kita.percayalah ibu kita akan sentasa doakan kita.

ingatlah doa seorang ibu sangat muda termakbul.

sempena hari ibu ini.ringgan-ringganlah mulut mengucapkan ucapan selamat hari ibu.

 admin blog ini ingin mengucapkan selamat hari ibu kepada  wanita-wanita yang bergelar ibu dan kepada ibu saya..SAIDAH BINTI WEH selamat hari ibu... sayang ibuuuuuuuu

Thursday, 10 May 2012

jom sembayang jumaat..

Assalamulaikum rakan-rakan sekalian..di hari yang berkat ini marilah kita sama-sama menunaikan solat jumaat.kita sediam maklum kan hari jumat adalah  penghulu semua hari..hari yang penuh berkat.jadikanlah hari ini hari yang paling berkat.kerana kita tidak pasti lagi adakah kita akan sampai ke hari jumat yang akan datang.


luangkan masa kita dengannya....jangan asik fikir dunia jak ok...Assalamulaikum..

salam jumaat


sharwin iskandar

Wednesday, 9 May 2012

selalu bersyukur dan jangan lupa ?

Assalamulaikum....

kita tidak boleh lari dari masalah kan..ini masalah itu masalah.bak macam-macam masalah..biasalah kehidupan  yang kita inginkan tiadak pernah tercapai, dapat benda ini mahu lagi benda itu..kehendak manusia ini terlalu banyak.sampai  tak terkira.bgitulah namanya kehidupan.kita ini bukanya tak pandai bersyukur.tetapi mahukan kehidupan yang lebih terbaik.kadang-kadang samapi tak terfikir apakah yang kita lakukan sehari itu betul atau tidak..sejauh manapun kita berlayar mencari kehidup yang sempurna..kita harus ingat bahawa ALLAH S.W.T itu yang akan memestikan adakah kita layak mendapatkan kehidupan yang lebih terbaik..perlu di ingat bahawa segala urusan di dunia ini adalah semantara bukan kekal,yang kekal adalah di alam kubur.kehidupan ini hanyalah sementara..cukuplah kehidupan kita di dunia ini kita hiaskan dengan kebahagian bersama keluarga.bersama rakan-rakan.dan yang paling penting hubungan kita dengan ALLAH S.W.T jangan kita lupa.hubungan kita denganya adalah perkara wajib dan amat pentig untuk memestikan kita berada di kalangan orang-orang yang beriman..dengannya kita meluahkan sebaik-baik masalah mahupun ujiannya.

Di zaman moden ini terlalu banyak perkara yang kita kejar.bahkan perkara wajib di jadikan sunat manakalah perkara sunat dijadikan wajib....sebagai contohnya facebook...laman ini sangat melalaikan kita sehingga kita lupa sembayang akan tetapi bermain laman muka buka kita tidak lupa.bila tiba waktu solat kita abaikan solat.tetapi kita bermain laman ini..kita perlu ingat bahawa bermain facebook tidak salah..tetapi berlu ada hadnya..jika tiba waktu solat kita tunaikan dulu kewajiban kita dengan ALLAH S.W.T..kita cuba luangkan masa kita dengannya...bukanya lama juga kan..hanya beberapa minat..tak lama.. cuba kita bayangkan berapa lama kita habiskan masa kita dengan bermain facebook...1,2. jam..lama kan..tak kan hanya berapa minat kita tak boleh luangkan masa kita dengan menunaikan kewajiban kita dengannay..sebelum saya menghabisakan ayat terakhir saya.saya ini cuma memotivasikan diri saya ini.saya juga sering lupa akan tangangjawap saya dengan nya..akan tetap tak salah kan saya berubah ke arah kebaikan.jadi di sini kita sebagai hambah yang sangat kerdil ini...berubah dari sekarag.sebelum terlambat,



 ingat lah wahai kawan-kawan ku...esok belum tentu kita akan dapat menikmati nikmat ALLAH...sebelum



sharwin iskandar...

 terlambat...selepas nya kita akan menyesal.....

Tuesday, 8 May 2012

senyum di kuala lumpur

hadapilah dengan hati yang terbuka.
    senyum di kuala lumpur....amat sesuai lah dengan hadiah yang ak dapat tym kuar reslt spm..walpun agak truk p syukr lah tembus ga msuk f6.politeknik.uitm thu..masa 2 tak terkata cmna gmbirnya hati ini..5 thu skul..dpt juga hbiskan skul ngn dpt kptsn yg cemrlg bg ak..hihihihihi...hadiah yg pling mahal bg ak..bila lihat ibubpa aku gembira bila thu ak lepas spm..ok lah dripda tak lepas..wlpun ak tak dpt ap yg ak rcg p oklh...cukup2 makan....2 hadiah ak kat kelyrga ak..hadiah kelurga ak pla pat ak...na ambik ko..pg KL ohhhhh...hpy rasanya bila dpt p KL....tiba msanya yg dintikan...smpi jga ak di kualalumpur...ah ak macam rusa msuk kg..tak pna lihat banguna tinggi2 thu...diktsabah jrg2 p bandar kk..ini klai lah..kuar negeri trus...ahah ble lah katakan dari pada tak ada..tempat pertma ak p..ap ga dataran merdeka...ambik gmbr sana sini..cm org asli jak msuk bndr..ahaha..apa2 punthks for kak yg sudi bwh p sana...ahaha.....bnyak ga tempat ak p...kl..pj..mc2 lah..yg pling best...ak senyum di kuala lumpur thu...p still saya orang sabah bah..masih ada bah..bukan cm kwn kita seorg 2...tak ada bah2..trus jadi org kl...ckp pun org KLLLLL bah ahahahah





sharwinnn

Sunday, 6 May 2012

Assalamulaikum..

Assalamulaikum..hai semua agak lama ga ak tak updt blog ak ini...biasa lah bz ngn urusan yang tak dpt ak elakan.....ak pun tak thu nak story apa....kat otak ini tak ada apa2 nak dikongsikan ngn korang semua..p ak nak ucapak ribuan trima ksih yg sudi singga2 kat blog yg tak sebrapa....jadi akhir kata ak ngn korg semua..ak mendoakan kejayan,keslmtan.kshtan korang dan ak harap korang doakan ak juga ya...salam akhir kata...



sharwin iskandar.........

Thursday, 19 April 2012

Gelaran makin hampir

LONDON: Manchester United semakin menghampiri kejuaraan Liga Perdana Inggeris buat kali kelima dalam enam musim terakhir apabila hanya memerlukan dua lagi kemenangan bagi melengkapkan rekod itu.
Mengikut perkiraan, skuad kendalian Alex Ferguson hanya perlu menewaskan Everton di laman sendiri Ahad ini dan kemudian mengatasi musuh setempat, Manchester City pada 30 April bagi mengekalkan trofi Liga Perdana dalam kabinet di Old Trafford.

Dengan baki empat perlawanan, United kini mengumpul 82 mata, lima mata mengatasi City (77) yang akan turun menentang pasukan tercorot liga, Wolverhampton Wanderers.
City tampak tidak berdepan masalah untuk meraih tiga mata penuh dalam perlawanan itu bagi terus bertahan memberikan tentangan sekurang-kurangnya untuk satu minggu lagi sebelum membuat perhitungan di gelanggang sendiri menentang United.

Pengurus City, Roberto Mancini menyatakan peluang pasukannya merangkul gelaran pertama Liga Perdana sejak 1968 sudah terkubur namun Ferguson meramalkan perebutan masih terbuka selepas membelasah Aston Villa minggu lalu dengan berkata “selalunya pasti akan ada yang boleh mengecewakan anda.” Ashley Young berkata, United masih ada tugas yang belum selesai selepas merampas kedudukan pendahulu daripada City awal bulan lalu.

“Kedudukan liga sentiasa berubah musim ini namun kami berjaya menghuni kedudukan yang baik. Yang penting kami perlu menyelesaikan tugas ini sekarang,” kata Young.

“Kami tidak pernah ketinggalan daripada persaingan namun untuk berada di kedudukan sekarang adalah sesuatu yang hebat. Banyak pihak meragui kemampuan kami apabila City memiliki kelebihan beberapa mata dan jaringan namun kami berjaya melaksanakan tugas dengan baik dan semua pemain memberikan sumbangan.

“Kami melakukan sama seperti pasukan United sebelum ini dan tampil lebih hebat pada babak kedua musim.” City mencatat kemenangan besar ke atas West Brom dan Norwich dengan menghasilkan 10 gol memberikan petanda betapa mereka masih belum mahu menyerah kalah.
Gandingan penyerang Carlos Tevez dan Sergio Aguero pastinya sekali lagi menjadi pertaruhan City apabila berdepan Wolves yang kini ketinggalan lapan mata daripada zon selamat.

Saingan merebut tempat ke saingan Liga Juara-Juara menyertai dua kelab Manchester itu juga semakin sengit.

Arsenal (64 mata selepas 34 perlawanan) masih kukuh di tangga ketiga meskipun tewas mengejut kepada Wigan Isnin lalu namun perlu segera bangkit apabila berdepan pasukan tangga keenam, Chelsea (57 mata selepas 33 perlawanan) di gelanggang sendiri esok. - Reuters

Sinaran Blues

LONDON: Jaringan tunggal Didier Drogba membantu Chelsea mengejutkan juara bertahan, Barcelona, 1-0 pada separuh akhir pertama Liga Juara-Juara, awal pagi semalam.
Drogba menghidupkan impian Chelsea mara ke final pertama sejak 2008 menjelang pertemuan timbal balik di Nou Camp minggu depan selepas meledak gol pada hujung babak pertama dengan Barcelona mengalami kekalahan pertama di Eropah, musim ini.

Gol Drogba adalah percubaan tepat tunggal buat Chelsea pada perlawanan itu dengan Barcelona mencipta peluang bertali-arus namun dinafikan dengan corak bertahan lawan dari Liga Perdana Inggeris itu.
“Ia keputusan yang bagus. Kini kami hadir ke sana untuk cuba dan layak,” kata Drogba.

“Saya gembira beraksi dalam perlawanan ini. Kami mengharungi tempoh yang sukar namun kini memenangi perlawanan.” Kapten pasukan, John Terry berkata, persembahan dipamer Chelsea adalah yang terbaik pada pertandingan itu setakat ini.

“Kami perlu banyak bersabar. Mereka lawan yang hebat dan kami perlu bekerja keras di bahagian tengah,” kata Terry. “Didier mempamerkan persembahan bertenaga. Dia beraksi seperti Trojan.” Chelsea mendahului pada masa kecederaan babak pertama ketika lawan mendominasi hampir sepenuh perlawanan.

Frank Lampard melakukan hantaran hebat melintasi garisan tengah kepada Ramires di bahagian sayap kiri dan pemain Brazil itu melakukan hantaran lintang dalam kotak penalti kepada Drogba yang melakukan sepakan leret melepasi penjaga gol Barca, Victor Valdes.

Sebelum itu, Chelsea banyak bertahan ketika Barcelona mendominasi perlawanan untuk tempoh yang lama dengan corak hantaran pendek dan pantas yang biasa dipamerkan.
Kelab Catalan itu sepatutnya mendahului seawal minit kesembilan apabila Andres Iniesta menghantar bola kepada Alexis Sanchez namun cubaan pemain antarabangsa Chile itu singgah di palang sekalipun penjaga gol Chelsea, Petr Cech sudah tertewas. - AFP

Peluang menang masih terbuka

LONDON: Jurulatih Barcelona, Pep Guardiola dan rakan sejawatnya di Chelsea, Roberto Di Matteo bersetuju peluang layak ke final Liga Juara-Juara masih seimbang walaupun juara bertahan, Barca tewas 0-1 pada separuh akhir pertama di Stamford Bridge, awal pagi semalam.
Guardiola meramalkannya dan berdepan perlawanan sukar menentang Chelsea selain menjangkakan ia sekali lagi sukar di Nou Camp minggu depan selepas juara Eropah itu kecundang di barat London pada perlawanan yang berlangsung dalam hujan.

“Sesebuah pasukan tidak mara ke separuh akhir enam kejohanan dalam sembilan tahun andai bukan pasukan yang kuat,” kata Guardiola kepada pemberita selepas menyaksikan pasukannya mendominasi sepenuhnya Chelsea namun tewas menerusi jaringan lewat babak pertama oleh Didier Drogba.
Guardiola menyaksikan pasukannya mencipta 24 peluang namun gagal meledak jaringan.

“Saya tidak jangka mencipta peluang yang banyak. Bagaimanapun, kami melakukannya tapi tidak mampu melakukan jaringan dan ia menjadi persoalan utama.

“Kami tahu ia pasti mencabar dan sukar namun kami perlu melihat apa yang berlaku pada perlawanan timbal balik. Kunjungan ke Stamford Bridge tidak pernah mudah.

“Namun di laman sendiri minggu depan, kami akan cuba dan mencipta peluang sebanyak mungkin namun bukan mudah menentang pasukan yang bertahan hingga ke bahagian bawah namun kami akan mencuba,” katanya. - Reuters

Ronaldo, Messi berentap

MADRID: Selain dikatakan sebagai penentu kejuaraan, perlawanan Clasico antara dua seteru utama, Real Madrid dan Barcelona esok juga bakal menyaksikan siapakah antara Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi yang lebih unggul meledak lebih banyak gol.
Pendahulu liga, Real lebih empat mata berbanding juara bertahan, Barcelona dengan baki lima perlawanan selepas perlawanan di Nou Camp sementara Ronaldo dan Messi masing-masing sudah memecah rekod penjaring terbanyak Sepanyol          apabila meledak 41 gol dalam La Liga musim ini.

Ronaldo yang menjaringkan 40 gol musim lalu, sudah menjaringkan 53 gol dalam semua saingan sementara Messi, bintang Argentina yang dinobat Pemain Terbaik Dunia tiga kali sudah meledak 63 gol termasuk 14 daripadanya pada saingan Liga Juara-Juara.
Messi hanya kurang empat gol lagi untuk menyamai rekod bekas penyerang Bayern Munich, Gerd Mueller yang menjaringkan 67 gol pada musim 1972-73.

Pertembungan terbaru dua kelab terkaya dunia itu mungkin berulang jika kedua-dua kelab itu mampu melangkah ke pentas final Liga Juara-Juara bulan depan dengan Real mencari kejuaraan ke-10 pada saingan itu manakala Barcelona sebagai juara bertahan, berusaha meraih kemenangan ketiga dalam tempoh empat tahun serta yang kelima secara keseluruhan.

Kedua-dua pasukan bagaimanapun melalui detik sukar pada saingan separuh akhir pertama selepas Real tewas 1-2 kepada Bayern Munich manakala Barcelona tumpas 0-1 kepada Chelsea di London. - Reuters


sumber dari berita metro hari ini.

Drogba sentak ego Barcelona

LONDON, (Arena.my) - Jaringan tunggal Didier Drogba membantu Chelsea melakar kejutan ke atas Barcelona dalam pertemuan separuh akhir pertama Liga Juara-Juara di Stamford Bridge. 

Gol Drogba hadir semasa permainan menuju ke bilik persalinan yang menyaksikan kombinasi Frank Lampard dan Ramires yang berlari di sebelah kiri sebelum pemain tengah Brazil itu melakukan umpanan ke dalam kotak penalti. 

Walaupun kurang menyerlah dibahagian serangan dengan gerakan gol itu merupakan satu-satunya percubaan tepat The Blues, pertahanan tuan rumah bagaimanapun kental menahan asakan penyandang juara itu yang diterajui Lionel Messi. 

"Ia keputusan yang bagus. Sekarang kami perlu pergi ke sana (Nou Camp) dan cuba untuk layak.

"Saya gembira bermain dalam perlawanan ini. Kami menghadapi tempoh sukar dan sekarang kami mula memenangi perlawanan. 

"Cukup penting untuk menang perlawanan ini," ujar Drogba.

Kecemerlangan Petr Cech juga wajar mendapat pujian dalam memastikan pintu golnya kebal sepanjang


sumber dari astro arena

Sunday, 15 April 2012

Seorang lagi pemain pro mati


ROM - Semua perlawanan dalam saingan Serie A yang dijadual berlangsung semalam dan esok telah ditunda ekoran kematian perancang kelab Livorno, Piermario Morosini.
Terdahulu, pemain yang dipinjamkan dari Udinese itu disahkan meninggal dunia selepas rebah di tengah padang pada babak pertama perlawanan ketika aksi menentang Pescara dalam saingan liga divisyen dua pada Jumaat lalu.
Pemain berusia 25 tahun itu disahkan mati ekoran serangan sakit jantung.
Pengurus Besar Kesatuan Bola Sepak Itali, Antonello Valentini mengesahkan bahawa semua perlawanan yang dijadual berlangsung awal pagi semalam, awal pagi tadi dan awal pagi esok ditunda bagi menghormati kematian Morosini.
Mengulas lanjut mengenai insiden yang membabitkan Morosini itu, pegawai fisioterapi Pescara, Claudio D'Arcangelo berkata, beliau bergegas masuk ke padang selepas mendapati ada sesuatu yang tidak kena sebaik pemain itu rebah.
"Saya berlari masuk dalam padang kerana saya berasa ada sesuatu yang serius berlaku.
"Saya juga tidak menunggu kebenaran daripada pengadil. Saya memberi bantuan urutan di bahagian jantung Morosini dan buat seketika dia masih bernafas tetapi tidak ada apa yang saya boleh lakukan," kata D'Arcangelo.
Morosini telah dibawa ke hospital Civile Santo Spirito di Pescara bagi mendapatkan rawatan lanjut sebelum disahkan mati.
Kematian Morosini itu hadir tidak sampai sebulan selepas perancang Bolton Wanderers, Fabrice Muamba turut rebah di tengah padang ekoran serangan sakit jantung ketika aksi suku akhir Piala FA menentang Tottenham Hotspur bulan lalu.
Bagaimanapun, Muamba kini telah disahkan berada dalam keadaan stabil. - AFP
sumber dari berita kosmo hari ini

Sama garang!


MADRID: Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi masing-masing melakar rekod apabila mengumpul 41 gol dalam La Liga Sepanyol, semalam.
Mulanya, Ronaldo memecahkan rekodnya sendiri musim lalu dengan menjaringkan gol ketika bangkit daripada ketinggalan untuk mengalahkan Sporting Gijon 3-1.

Selang beberapa jam kemudian, Messi menyumbat dua gol ketika Barcelona turut bangkit daripada ketinggalan satu gol untuk menundukkan Levante 2-1 ketika juara bertahan itu kekal empat mata di belakang Real dengan pertembungan dinanti-nanti El Clasico hadir hujung minggu ini.
Pada malam yang penuh rekod, gol ketiga Real adalah jaringan ke-107 mereka dalam La Liga musim ini.

Ia meletakkan mereka pada kedudukan sama dengan pasukan Real Madrid kendalian John Toshak pada musim 1989-90 dengan anak buah Jose Mourinho masih ada baki lima perlawanan yang perlu diharungi.

“Rekod ini hadir daripada kerja keras semua pemain yang berusaha dan berhak muncul juara,” kata penolong jurulatih Real, Aitor Karanka.
“Bagi sesiapa yang berkata Jose Mourinho seorang jurulatih yang mengamalkan corak bertahan, anda perlu melihat statistik ini.” Bola yang terkena tangan Sergio Ramos menyaksikan Miguel Angel De la Cuevas meletakkan Sporting di depan menerusi sepakan penalti selepas setengah jam sebelum Gonzalo Higuain menyamakan kedudukan menerusi tandukan selepas 36 minit.

Ronaldo memecah kebuntuan dengan tandukan selepas 73 minit dan berikutan pembuangan padang Roberto Canella kerana dilayangkan kad kuning kedua, Karim Benzema menjaringkan gol ketiga.

Levante mendahului menentang Barcelona menerusi sepakan penalti pada minit ke-23 disempurnakan Jose Barkero.

Namun Messi kemudiannya menyumbat dua gol pada babak kedua dengan gol keduanya, daripada sepakan penalti selepas kekasaran oleh Pedro Botelho terhadap Juan Cuenca, membolehkannya menyamakan kedudukan sebagai pendahulu penjaring gol terbanyak bersama bintang Portugis, Ronaldo dengan 41 gol. - AFP



sumber dari berita metro hari ini

Sunday, 8 April 2012

Assalamulaikum....kehidupan ini perlu ada perubahan. setiap manusia di dalam alam fana ini inginkan berubah tak kira tua,muda,kanak-kanak atau siapa sahaja.Akan tetapi perubah terhadap diri sendiri tidak akan berubah jika kita tidak merubah corak pemikiran kita ini.perlu di ingat salah satu perkara yang perlu kita ubah adalah cara pemikiran,cara kita berfikir.kadang-kadang kita berfikir bahawa untuk berubah adalah senang.tetapi kita tidak bertindak.dan kadang-kadang kita berfikir bahawa untuk berubah adalah susah sangat.ini adalah salah satu punca perubahan dalam diri kita telah terbantut.oleh itu.langkah awal untuk mengubah diri dari berfikirn begitu adalah sentisa positive thinking..berfikir semua perkara tidak mustial akan tercapai jika niat kita baik...ingat apa sahaja kita lakukan kita mesti ikhlas dan berserah pada ALLAH S.W.T. kita mampu merancang tetapi dia yang menentukan sama ada berjaya atau tidak.

bertindak sebelum terlambat


Messi lakar sejarah lagi

Pemain pertama dalam tempoh hampir 40 tahun jaring 60 gol pada satu musim 

MADRID: Lionel Messi menjadi pemain pertama dalam tempoh hampir 40 tahun menjaringkan 60 gol dalam satu musim pada saingan liga teratas di Eropah selepas cemerlang membantu Barcelona bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan Zaragoza yang beraksi dengan 10 pemain 4-1 kelmarin. Gol ke-23 Messi daripada 12 perlawanan terakhirnya itu membantunya menyamai jumlah 60 jaringan, yang pertama selepas Gerd Muller menjaringkan 67 gol pada musim 1972-73 untuk Bayern Munich.

Dengan berbaki sembilan perlawanan lagi dalam saingan liga dan merebut piala, Messi, 24, mampu untuk mengatasi rekod bekas pemain Jerman itu. 

“Apa yang kami boleh lakukan hanyalah terus bermain dan lihat apa yang bakal berlaku pada baki saingan. Kami sedar ia perlawanan yang bakal sukar berdasarkan cara permainan lawan sejak beberapa bulan kebelakangan dan keadaan padang memburukkan lagi keadaan buat kedua-dua pasukan,” kata jurulatih Barca, Pep Guardiola. 

Kemenangan Barca kelmarin juga membantu juara bertahan itu merapatkan jurang dengan pendahulu, Real Madrid kepada tiga mata dengan skuad bimbingan Jose Mourinho itu berdepan jadual sukar pada bulan ini, bermula perlawanan menentang pasukan tangga ketiga, Valencia semalam. 

Selepas itu Real akan berdepan perlawanan tetangga Madrid menentang Atletico serta pertembungan El Clasico dengan Barca juga bakal menanti. 
Zaragoza yang berada di ambang penyingkiran liga mengambil kelebihan daripada permulaan perlahan Barca dengan Carlos Aranda menanduk masuk untuk meletakkan mereka di hadapan pada minit ke-30 selepas gagal menyempurnakan sepakan penalti sebelum itu. 

Carles Puyol kembali menyamakan kedudukan untuk Barca enam minit kemudian dan Messi kemudian menjaringkan dua gol, masing-masing pada minit terakhir setiap babak. Pada masa kecederaan, Messi mencipta peluang untuk Pedro Rodriguez bagi gol keempat Barca. - AFP 






sumber dari berita harian hari ini