Wednesday 2 April 2014

Perubahan itu perlu dicari by sharwin iskandar

 Assalamulaikum berbuka biacara.sekadar perkongsian untuk kita semua 

Bagaimana nanti kalau kita sudah tiada lagi.apakah sumbangan kita terhadap diri sendiri dan orang lain. Pernah kita terfikir tentang hal ini.jika pernah syukur Alhamdulillah,kita masih diberi kesedaran dalam diri ini.jika tidak pernah bagaimana.di saat ini mari kita berfikir untuk apa kita hidup ?
Pernah seorang bertanya kepada saya mengapa seorang itu boleh berubah ? saya bertanyah kembali kepada nya.jawapnya itu ada pada diri kita sendiri.

ini menjadi artikal saya kali ini.tujuan kita hidup ini bagaimana ya ? saya suka bertanya kepada diri sendiri.soalan-soalan sebegini mesti ada dalam kehidupan kita mengapa,kenapa di mana bagaimana.persoalan itulah menjadi titik tolak sebuah kehidupan untuk kita mengubah setiap arah yang tersalah dari paksinya.dengan soalan ini kita akan  cuba mencari jawapan yang sudah pasti kita temui jika kita menerokanya di setiap lorong-lorong kehidupan.yang pastinya setiap persoalan itu di jawapan dengan setiap jawapan.

Mari kita melihat diri ini dihadapan cermin.sudah pasti ada sahaja benda kita tidak puas hati.walaupun di mata orang lain kita sudah cukup cantik.tetapi di mata diri sendiri masih ada lagi kekurangan.itu adalah  realiti  kehendak manusia yang tidak terhad.terlalu banyak kinginan membuat kita banyak pilihan.begitulah juga kehidupan.kita harus memilih untuk hidup yang lebih baik daripda sekarang. Bukan tidak tahu bersyukur Cuma nak pastikan setiap nikmat Allah s.w.t bagi dengan kita,kita perolehikan dengan rasa kesyukuran.jika hari ini kita dapat RM10 ringgt adakah sudah cukup bagi kita.tipulah kalau kita cakap cukup. ikut nafsa nanti kita akan rugi.ya betul saya setuju.cuma dalah hidup ini kita kena bijak dalam menyelam sedalam-dalam nikmat sang pencita dunia ini.carilah ilmu sampai ke Negara cina.itulah yang saya maksudkan,sejak kita lahir lagi  kita sudah mencari ilmu. Bagaimana kita cuba merangkah,sampai pandai berjalan sampai pandai bercakap sehingga sekarang. Itu semua ilmu yang kita pelajari dari seorang ibu dan ayah kita. Terima kasih ibu dan ayah

Sampai bila kita duduk sambil berangan-angan untuk memiliki sebuah kehidupan yang baik.  Jangan kerap kali berangan-angan dalam hidup ini .tidak baik. Tanpa dengan tindakan mana mungkin kita akan dapat mengubah diri ini. Rezeki tidak akan dekati kita tanpa berusaha untuk mencarinya.siapa yang berpandapat hidup ini mudah.bagi saya hidup di dunia ini paling susah.bagaimana kita hidup akan menentukan bagaiaman kita menjalankan kehidupan ini.jika kita bijak dalam hidup maka sudah tentu kehidupan kita akan terjamin di masa akan datang.

Jika hari ini kita tiada apa-apa.adakah kita mahu hari esok  cerita yang sama kita perolehi. Jangan sehingga orang  lain menganggap kita tiada usaha untuk mengubah diri ini. Rugilah kehidupan jika tiada apa-apa yang kita sumbangan selama mana kita hidup. Untuk tiadak sia-siakan kehidupan ini,mari kita manfaatkan dan hargailah setiap nafas  yang Allah s.w.t pinjamkan dengan kita ini agar jika kita sudah tiada lagi.kehidupan kita tiadalah hanya sia-sia sahaja.


Marilah kita sama-sama berfikir.hidup ini bukan hanya suka-suka.tetapi hidup ini punya dengan tujuan.tujuannya hanya satu.nikmatilah hidup ini dengan rasa bersyukur dan tidak sia-siakannya.

yang baik datang dari Allah s.w.t dan yang tidak baik datangnya dari diri sendiri. akhir kata saya..saya budak baru belajar itulah saya ingini berubah

No comments:

Post a Comment