Saturday 29 March 2014

Masalah oh Masalah by sharwin iskandar

Mengapa kita perlu lari dari setiap masalah yang datang.sejau mana juga kita lari mampukah kita lupakan segala maslah itu ? dan mampukah kita bertahan sampai bila kita lari dari menyelesaikan setiap masalah.jangan jadi pengecut jika dijemput oleh masalah.jangan jadi lemah jika  di datangai  dengan masalah.jadikah teman untuk mendorong kita menjadi insan yang bertangungjawap.insan yang tabah dalam berhadapan setiap masalah,.dan apa yang penting dalam berhadapan setiap masalah ini adalah kita akan melatih diri menjadi pemimpian untuk diri sendiri dan keluarga suatu hari nanti.jangan cuba takut berteman dengan masalah.

Ramai di luar sana akan takut dijemput oleh masalah.mengapa perlu takut.sedangkan setiap masalah itu datangnya dari Allah s.w.t. dia nak kita tahu bahawa dia masih sayang kita. Allah s.w.t rindukan tangisan kita,rindukan sujud kita yang mungkin jarang-jangan kita tunaikan sebagai umat nya.bersyukurlah jika hari ini kita dijemput oleh musibah.kerana ini semua sudah dirancang olehnya dan yakinlah bahawa pasti ada hikmahnya. Saya sendiri jika berhadapan dengan musibah akan menjadi lemah.sering bertanya pada diri sendiri.mengapa ini semua terjadi?.mengapa ini semua berlaku ? persoalan sebegini akan terlintas di kota permikiran . kita jangan pernah salahkan takdir jika kita dilanda musibah.mungkin selama kita hidup ini banyak dosa yang kita lakukan.sama ada kita sedar atu tidak itu adalah perjalanan kehidupan kita masing-masing.hanya kita dan Allah s.w.t yang tahu.saya yakin setiap musibah yang menimpah diri kita itu adalah peringatan untuk kita agar tidak mengulangi kesalahan yang lalu.tetapi sayangnya kita ini.sering lupa diri,sering hanyut hasutan-hasutan syaitan.itulah kita,tidak pernah sedar dah untung akan nikmat dunia.terlalu mengikut nafsu,akhirnya memusnahkan diri sendiri.

Senyumlah dalam apa juga keadaan.mungkin ramai rakan-rakan kita tidak akan  faham mengapa kita berbuat sebegitu.sedangakan kita sedang berhadapan dengan masalah yang kita mungkin tak pasti sama ada kita mampu menyelesaikan atau tidak.ingat setiap masalah yang datang sudah pasti ada jalan untuk menyelesaikannya.tiada masalah di dunia ini tiada ada jalan penyelesaian kecuali meninggal dunia. Jadi mengapa perlu berputus asa.cuba sehabis mungkin dalam menyelesaikan setiap maslah itu.saya yakin dan pasti kalau kita sudah berusaha.pasti ada keberhasilannya.yakinlah.

lebih baik sujud kepada Allah s.w.t daripada kita mengadu kepada laman social seperti fb
Ini adalah reality kehidupan kita sekarang.mengapa dan kenapa kita utamakan laman social daripada sang pencipta kita Allah s.w.t. Allah s.w.t turunkan setiap masalah dan musibah itu adalah bertujuan dia nak kita ingat yang kita adalah hambanya.kita seharusnya bersujud kepadanya bukan  setiap kali ada musibah.tetapi setiap hari..mengapa kita sering lupa yang kita ini adalah umat akhir zaman.jangan perna sekali lupa, kita adalah umatnya.utamakan dia dalam apa juga keadan.tetapi ini tidak.setiap kali kita ada masalah.dia mana kita mengadu? Lama social tempatnya bukan. Sayanglah kehidupan ini jika di sia-siakan hany menghabiskan masa di laman sosial.tetapi meluangkan masa bersama sang pencipta Allah s.w.t agak paya.marilah kita berfikir dengan sematang-matangnya adakah kita hidup ini untuk hidup sahaja? Adakah kita hidup ini hanya suka-suka sahaja.apakah matlamat kita hidup di dunia ini ? dan pernahkah kita terfikir bagaiman pula keadaan kita meninggal dunia nanti.adakah berkesudahan baik atau sebaliknya. Ini semua pernah kita terfikir.kalau pernah.Syukur Alhamdulillah kita masih berpulang untuk berubah dari diri kita sekarang ini.
Luangkan masa untuk bersama dengan sang pencipta Allah s.w.t.bukan menghabisakan masa bersama dengan Laman sosial.sayang sekali setiap kali kita dilanda musibah.benda pertama kita lakukan mengadu pada fb.adakah rakan-rakan fb kita mampu menyelesaikan masalah kita.mungkin ada yang membantu hanya sekadar memberi  kata-kata semangat.memberi cadangan atau sebagainya.tetapi adakah dengan kata-kata semangat itu boleh menyelesaiakn masalah kita.bagi saya tidak semestinya tepi kita patut berterima kasih kepda mereka,kerana mereka masih mahu bersama dengan ita dikalah kita berhadapan dengan masalah.tetapi sebaiknya kita mengadu dengan  Allah s.w.t.  Insya Allah dia akan membantu kita untuk menyelesaikannya.

pilihan di tangan kita sekarang ini.memilih atau dipilih.sama ada kita mahu atau tidak.kita perlu menyelesaikan apa juga masalah kerana mahukah kita hidup dengan bertemankan masalah.kehidupan yang selesan itu adalah bebas daripada masalah.jadi mari kita bijak memilih di manan laluan kita untuk menyelesaikan setiap masalah

seberat mana juga masalah itu.ianya akan menjadi ringan jika kita bijak dalam menyelesaikan setiap masalah itu.ingat semua manusia ada masalah tak kira orang itu kaya atau miskin semua ada masalah.jadi jangan give up ok




Jadi di sini kita memilih lari daripada masalah atau kejar bagaimana menyelesaikan masalah tersebaut.pilihan ada ditangan kita semua tepuk dada tanya iman.sudah semestinya kita memilih untuk kejar bagaimana menyelesaikan masalah tersebut.









Akhir sekali jika kita berjaya menyelesaikan maslah tersebuat.bebanan yang kita tanggung dalam mana kita ada masalah akan dilepaskan dan apa yang penting kehidupan akan menjadi indah sebab kita berjaya melepaskan maslah itu dengan bijak

Dengan selesai masalah tersebuat.kita sudah belajar 1 proses pemelajaran bagai mana untuk berhadapan dalam apa juga keadaan.





Daripada dia kita datang dengan dia juga kita embali

Akhirkata dari saya Assalamulaikum yang baik datang dari Allah s.w.t yang kurang baik datang dari diri sendiri.
Enter ini bukan untuk siapa siapa tetapi untuk diri sendiri sebagai peringatan kepada kehidupan yang akan datang 

No comments:

Post a Comment