Sunday 16 March 2014

ke mana arah kita ini ?

Apa yang kita inginkan dalam hidup ini adakah kesenangan atau kebahagian.kesenangan perlu ada supaya ada kebahagian dalam seitap kehidupan.tetapi kesenangan juga boleh membuat kita susah sebab apa..jika lupa untuk mensyukuri segala kesenangan itu sampai bila agaknya milik kita. kedua-dua nya sama penting dan mempunyai peranan yang penting dalam menentukan arah tujuan kehidupan sama ada bahagia atau tidak.



begitu besar nilai kebahagian untuk kita.kebahagia di dunia mahupun di akhirat.terpulang kepada diri sendiri mahu atau tidak.tetapi semua orang nak kan kebahagia itu. bagaiman untuk mencapai kebahagia itu terserah kepada diri sendiri.tapi bagi saya sendiri untuk sampai ke kebahagian itu perlu melalui laluan yang sukar kerana terlalu besar nilai kebahagian.
bila masa kita akan merasakan kebahagian itu.
bagi saya sendiri.apabila kita dapat bahagiakan ibubapa kita yang selama ini banyak berkorban terhadap kita.itu sudah cukup untuk bahagiakan diri sendiri dan keluarga.
kebahagian juga dapat kita capai apabila kita sentiasa melakukan suruhan Allah S.w.t.
kewajiban atau sunat itu adalah perkara harus dan wajib kita lakukan..tetapi inilah hakikat manusia yang sering tergoda kepada rasukan-rasukan syaitan.kita hanya hamba yang lemah dan mudah tergoda.setiap godahan itu ada cara untuk elakkan,hanya ini sahaja cara yang berkesan untuk mengelakkan diri kita terjerumus daripada godahan-godahan syaitan hanya dengan taat kepada suruhan Allah s.w.t.  saya yakin jika kita sentisa menghadapi Allah s.w.t perkara-perkara sebegini tidak akan kita lalui. ini lah juga kebahagian yang kita cari.kebahagia dunia yang akan membawa kita bahagia di akhirat juga. INSYAALLAH suatu hari nanti kita aka bersama-sama orang-orang yang beriman di sana kelak.marilah kita sama-sama berusaha menjadi umat yang baik. di sisi keluarga dan di sisi Allah s.w.t.

memang tidak dapat diakui menjadi umat yang soleh agak payah.banyak usaha yang dilakukan.bukan hanya sekadar niat tetapi kena dengan tindakan..jadi di sini point yang paling penting adalah niat dan usaha.sama ada kita mahu atau tidak..keinginan itu perlu ada pada diri sendiri untuk menjadi umat yang soleh..jangan pernah segan untuk menjadi lebih baik itu adalah impian setiap umat.sebab itu sudah cukup membukitkan kita sudah ada usaha untuk menjadi baik.kan.

dalam kehidupan ini ada banyak benda kita mahukan tetapi ada
kah kita perolehi semua.jawapannya ada pada diri masing-masing.bagi saya sendiri terlalu banyak benda saya inginkan tetapi hanya sesetengah sahaja saya perolehi walapun saya dah berusaha. di sini sudah jelas bahawa tidak semestinya apa yang kita usahakan selam ini dan bersunggu-sunggu tetapi kita tidak miliki.mungkin ini adalah kehendak Allah s.w.t bahawa ada lagi yang lebih baik daripada yang kita inginkan pada masa itu.

bersyukurlah kepada nya.ini sering kita dengar di mana sahaja.ok bagi saya sendiri bersyukur itu adalah perkara yang baik...apa yang kita ada pada hari ini ada rezeki yang sang pencipta berikan kepada kita..bersyukulah...tetapi lain kesnya apabila minggu lalu rakan saya memberi nasihat kepada saya yang saya tidak pandai bersyukur..sebabnya  saya marah kepada perkerja di tempat saya datang tu.di sini saya ingin terangkan situasi sebenar.minggu lepas saya ada pergi ke kedai motor.,apa yang berlaku pada masa itu.di mana servis yang mereka berikan kepada saya agak lambat.sedangakan masa tu saya adalah pelangan yang lebih awal berbanding pelangan-pelangan yang lain.mungkin perkerja di sana tidak sedar atau buat-buat tidak sedar yang saya dah lama tunggu.mereka dahulukan orang lain daripada saya.saya buka marah cuma menegur pekerja di sana..apa yang berlaku selepas itu rakan saya menasihat saya..dia cakap saya perlu sabar tungggu.Alhmdulillah apa hajat saya ke sana sudah tercapai.tapi sevis yang saya dapat itu agak mengecawakan saya. mari kita sama-saa berfikir.adakah kita mahukan barang murah tetapi cepat rosak dan barang mahal tahan lama.rasanya semua akan memilih barang tahan lama tu kan.begitu juga saya.kita mestilah mahukan terbaik setiap apa yang kita lakukan tidak kira lambat atau cepat.

dalam diri ini ada rasa yang kurang senang terhadap orang lain
perkara ini biasa berlaku.kalau kita nampak rakan-rakan lain sudah ada kelebihan maka timbul lah pada diri kita..iri hatilah.dengki lah.itu perkara biasa semua orag akan lalui. biasalah dalam kehidupan ini memang begitulah. semua ini melibatkan kehendak masing-masing jika kita rasa iri hati terhadap rakan-rakan yang sudah berjaya maka itu adalah perkara positif sebab apa kita akan melalu 1 perasaan di mana kita inginkan perubahan dalam kehidpan ini,maksud nya di sini.kita tidak rela hati melihat rakan-rakan berjaya sedangkan kita masih kurang berjaya.secara tidak langsung ini akan mendorong diri sendiri untuk berusaha mencari jalan bagaimana untuk berdiri sama tinggi duduk sama rendah..
cerita pasal positif ini ada banyak benda kita perlu tahu.saya bukan pandai sangat untuk berfikiran positif tetapi selama saya cuba benda ini.insyaAllah berkesan..mudah sahaja untuk berfikiran positif dalam diri ini.caranya apa sahaja kita lakukan jangan berfikiran negatif kita mesti berfikiran positif walaupun kita tahu agak payah tetapi dengan kepayaan itu akan ada jalan bagaimana kita melatih berfikiran positif

sebagai contoh.semua orang berfikiran negatif dengan MLM...MLM pada fahaman saya adalah 1 cara bagaimana kita boleh cepat mendapat pendapatan.lebih mudah untuk kita faham cara mendapat income melalu orang bawahan kita.ini adalah fahaman saya terhadap MLM buat mas
a ini. bagi saya sendiri siapa sahaja akan negatif terhadap bisnes MLM tetapi pernah kah kita terfikir kenapa di malaysia MLM ini tidak di haramkan jika benda ini adalah skim cepat kaya.kalau MLM ini salah satu penipuan saya yakin dan pasti pasti bisnes MLM ini akan diharamkan di malaysia.tetapi ini tidak MLM masih lagi di jalankan di malaysia dan ramai yang tahu..siapa sahaja yang menjalankan bisnes akan mendapat pulangan pendapat yang lumayan.jadi di sini saya boleh simpulkan bahawa yang negatif itu bukan MLM tetapi orang yang join MLM.
kegagalan mereka berpunca daripada kesilapan mereka.sebab sejak dari awal mereka join MLM sudah ada dalam minda mereka negatif.ini yang membuat MLM nagatif di minda masyarakat kita.bukan bisnes MLM itu negatif.

ini adalah berkongsian saya pada kali ini.saya bukan pandai sayang tetapi berusaha untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. tegur saya jika ada kesilapan ayat atau bahasa..jika ada terkasar bahasa mohon di maafkan.sebab saya budak baru belajar kalau salah tolong ajarkan.


sharwin iskandar

No comments:

Post a Comment