Saturday 29 March 2014

Siapa diri ini ? adakah kita kenal atau tidak.

Kenali diri sendiri baru kenali diri orang lain.itu yang menjadi peringatan kepada mereka yang suka ambil tahu kehidupan orang lain.mengapa ada sesetangah mereka di luar sana sangat ingin ambil tahu kehidupan jiran jiran atau orang lain.ini menjadi persoalan sekarang mengapa ? dan kenapa ianya terjadi.persoalan ini wujud sekian lama lagi tetapi belum ada jawapan yang wajar diterima oleh akal.setiap persoalan itu wujud sudah pasti ada jawapanya.rasa tidak adil kalau saya sendiri katakana hanya sesetengah sahaja tetapi semua termasuk saya sendiri. Adakah ini yang kita mahukan hamper.setiap hari kita bercerita tentang orang lain.perkara yang sia-sia sahaja.bukankah kita sudah ada kehidupan sendiri adakah tidak cukup lagi kehidupan yang diberikan olehnya kepada kita.mengapa lagi kita suka sangat ambil tahu kehidupan orang lain.rasanya kita  kurang bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang ini. 

Tidak salah ambil tahu kehidupan orang lain jika niat kita itu baik kalau tidak.fikir-fikirkan lah apa akibat nya.setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.itu adalah pasti..apa sahaja berlaku dalam hidup ini ada balasa di hari akan datang .jika hari ini kita membuka aib  orang lain suatau hari nanti keburukan kita akan  terbukti juga.marilah kita berfikir bagaiaman kita di masa akan datang adakah berkesudahan baik atau sebaliknya.kalau baik.bersyukurlah kalau tak baik.bagaiaman pula.peringatan kepada diri sendiri itu adalah sangat penting bukan untuk orang lain hanya untuk diri sendiri.

Hidup ini hanya sekali sahaja Mengapa kita sia-siakan kehidupan ini hanya dengan sibukkan diri dengan urusan orang lain.padahal urusan diri sendiri tidak dapat diselesaikan.tidak salah nak tolong tetapi berfikir adakah kita diperlukan atau tidak.kalau diperlukan.kita diharuskan untuk menolong. Apa yang pasti untuk menikmati kehidpan ini adalah dengan  bersyukur pada kehidupan yang kita ada sekarang.apa sahaja kita lakukan utamakan urusan kita baru urusan orang lain.itu adalah pola aturan untuk mengatur setiap urusan kehidupan kita.

bagi saya.untuk kenali diri kita ini caranya apa yang kita cakap itulah kita yang sebenarnya.sebagai contoh jika kita ini suka bercakap hal orang lain itu adalah diri kita yang sebenarnya.perkara ini sukar dibuah..mengapa ? jawapanya ada pada diri sendiri kerana diri kita.hanya kita yang tahu.betul kan.
lain pula kalau kita ini pendiam.jenis orang yang pendiam ini semua orang sedia maklum.tidak suka bercakap..golongan ini hanya bercakap benda yang penting.dengan keyakian saya.dan orang lain.golongan ini tidak suka bercakap hal orang lain..setuju ?.berikut hakikat dalam kehidupan. masing-masing ada kelebihan dan kekurangan pada diri sendiri. kesimpulannya bagaiman mereka bercakap begitulah kehidupan mereka..mengawal untuk tidak bercakap adalah perkara yang paling sukar dalam hidup.sebab benda sudah menjadi kebiasannya.mungkin ada yang sudah berjaya berubah tetapi ramai yang tidak berjaya untuk mengawal untuk menjadi pendiam.tak jadi masalah kalau kita ini banyak bercakap..sebab ada pentingnya..bayangkan kalau kita ini jenis pendiam.bagaimana kalau kita ke satu tempat.tempat itu kita tak tahu.nak tanya malu pula mana mungkin kita sampai ke tempat itu kalau tak bertanya..fikirkan ini kekuranganya.jangan jadi pendiam macam ini.banyak keburukan daripada kebaikan.jadilah pendiam hanya bercakap benda yang penting,tidak suka mengumpat orang lain.

mengapa kita mendiam adakah malu atau kurang keyakinan untuk menjawap.ini persoalan bukan soalan.
malu adalah sifat semula jadi manusia.semua orang akan ada sifat ini.apa yang membezakannya.bagaiman keadaan kita untuk ada sifat ini. sifat ini kadang-kadang sangat merugikan,sebab kalau kita tidak bertanya adakah kita tahu apa yang kita ingin tahu.itu adalah merugikan. kita wajar malu bila kita dimalukan oleh orang lain tetapi kalau tidak buat apa nak ada malu.so jangan nak malu kalau kita tahu benda itu bagi kita betul.

keyakinan itu amat penting dalam diri masing-masing.saya boleh katakan keyakinan itu akan membawah kita pergi jauh.dengan keyakinan kita akan menentukan di mana kita berada di masa akan datang.kalau benda itu kita rasa betul dan yakin..teruskan sahaja 

sekian sahaja kali ini.bukan nak mengatakan kekurangan orang lain apa lagi nak memperkecilkan kebolehan orang lain tetapi untuk peringatan diri sendiri yang banyak kekurangan.hidup ini hanya sekali sahaja.jika hari ini diri ini membuat salah.dengan rasa rendah diri dan harapan agar hari esok akan diperbetulkan apa kesilapan pada hari ini.hidup ini adalah satu perjuangan.di mana perjuangan itu terlalu paya nak diperjuangkan.dalam perjuangan ini.kita ada tentera kita juga adalah musuh.jika kita silap dalam setiap langkah dan strategi.maka kita akan musnahkan diri sendiri. ya


ng akan menentukan keberhasilan peperangan ini adalah diri sendiri bukan orang lain.

cukup sampi di sini sahaja kali ini.apa yang benar datang dari Allah s.w.t dan apa yang silap itu datang dari diri sendiri..saya ingin mencari jalan bagaimana hidup lebih bermakan.  Insya Allah suatu hari nanti saya akan temui di mana kehidupan yang bermaknan it.sekian sahaja 

Assalamulaikum 
sharwin iskandar 
saya budak baru belajar
kalau salah tolong perbetulkan

No comments:

Post a Comment